Suflet online. Biserica și a comunitatea în era digitală

Preotul catolic, în mod tradițional, a fost în primul rând liturg, iar preotul protestant mai degrabă un savant. În schimb preotul viitorului trebuie să fie ghid. Poate antrenor sau director, cineva care îi conduce pe oameni la ușa realității religioase. Klaas van der Kamp spune acestea și ceea ce îl face să creadă că această reevaluare a rolului preotului este inevitabilă este schimbarea culturală declanșată de răspândirea internetului și de fluxul de informații descentralizat care vine cu aceasta. Generația Z este o realitate de neocolit: pentru tinerii cu vârste cuprinse între 19 și 29 de ani, internetul de mare viteză este deja un dat implicit și toți poartă în buzunar un bilet de acces la toate bibliotecile din lume. Pentru ei, provocarea nu mai este accesul la cunoștințe, ci orientarea între cunoștințe.

Abundența de informații nu a dus doar la nevoia orientării, ci și la faptul că suntem expuși la mai multe stimuli decât este creierul nostru biologic capabil să proceseze. Din acest motiv, societatea informațională este și societatea economiei atenției: deși informațiile sunt din ce în ce mai numeroase, atenția capabilă să le primească nu a crescut, astfel încât obținerea atenției oamenilor devine din ce în ce mai importantă și mai dificilă – spune Molnár-Kovács Dorottya, citându-l pe Herbert A. Simon. În societatea contemporană pentru atenția oamenilor concurează numeroși actori economici – actori cu care trebuie să concureze și bisericile dacă doresc să atragă credincioșii care nu mai sunt accesibili personal. Întrebarea este însă dacă bisericile pot intra în această competiție astfel încât să-și păstreze obiectivele originale. Metodele de obținere a atenției diferă semnificativ de cele obișnuite în comunicarea bisericească tradițională. Comunicarea online de succes, orientată spre scopuri comerciale, urmează principii precum:

  • Concentrarea pe încălcarea normelor – știind că atenția este captată în primul rând de relatările despre situații deviante;
  • Tendința către negativitate – deoarece oamenii acordă mai multă atenție veștilor proaste;
  • Orientarea spre timp real – deoarece actualitățile sunt preferate în detrimentul chestiunilor care devin relevante pe termen lung sau în viitorul îndepărtat;
  • Orientarea spre formate scurte – în locul formulării de gânduri complexe, se folosesc fragmente de text, cuvinte cheie și liste, astfel încât să poată fi citite și în timpul unei derulări superficiale a ecranului.

Obiceiurile de lectură s-au schimbat fundamental, în locul lecturii intensive, în care cititorul recitește textele scrise pentru a înțelege semnificațiile lor mai profunde, s-a răspândit un mod de lectură extensiv, în care cititorul încearcă să obțină o perspectivă cât mai largă asupra subiectelor posibile – în mod necesar superficial. Și, odată cu aceasta, crește cererea pentru vizualitate, în locul picturilor devenind acum meme-urile elaborate profesional purtătoare de informații stimulative pentru imaginație.

Trebuie să ne implicăm în această competiție pentru atenția oamenilor și, dacă da, cu ce scop? Să fie obiectivul îmbunătățirea percepției publice și a imaginii bisericii și a creștinismului? Sau scopul să fie orientarea celor luați de valul fluxului de informații online către „sursa de semnificație”, poate către „experiența participării”?

Aceste gânduri provin dintr-un volum de studii apărut recent, în care preoți maghiari și olandezi își rezumă experiențele online declanșate de pandemia de coronavirus. În volumul intitulat „Suflet online. Construirea comunității și a congregației în era digitală” s-a încercat să se colecteze experiențele pozitive și bunele practici. Despre experiențele din Transilvania au scris preoții reformați Beke Boróka, Pap Ákos și Varga Zoltán, despre lecțiile din Olanda au scris Theo Hettema, Klaas van der Kamp, Jaap Oosterhuis și Gert Landman, iar Molnár-Kovács Dorottya din Debrecen a îmbogățit volumul cu un excelent studiu de teorie a comunicării. Cartea este bilingvă, studiile incluse pot fi citite atât în limba maghiară, cât și în limba engleză.

Mai multe detalii despre carte: https://kalvinkiado.hu/en/book-en/academic/online-l%C3%A9lek-spirit-online-exit-kiad%C3%B3-detail